duminică, 24 ianuarie 2010

Copii mici - griji mici, copii mari - griji mari

Poate am mai spus...fiica cea mare va sustine peste câteva luni examenul de Abitur (s-ar putea traduce "examen de Bacalaureat", dar Germania nu recunoaste "Diploma de Bacalaureat" decât ca "Mittlere Reife" adica studii medii - absolvent a 10 clase; Exista o exceptie: daca absolventul de liceu a fost înscris macar pentru un semestru la o facultate, atunci Diploma de Bacalaureat echivaleaza Diploma de Abitur ). Zilele acestea are emotii cu predarea Lucarii de Specialitate (Facharbeit), în cazul ei - la limba engleza. Tema lucrarilor din acest an este "Idoli americani" si tema ei speciala este "Marilyn Monroe". O viata deosebit de controversata si plina de mister. Atâtea biografii câti autori, plus sute de speculatii. Oficiala biografie este o poveste între adevar si fictiune, greu sa-ti mai exprimi o parere proprie! Dar...

********************************************************************************************(Fotografia din dreapta este facuta acum 9 ani, la joaca :-))
Cealalta fiica, va avea examenele de Abitur anul viitor. Ea scrie lucrarea de specialitate la arte plastice si tema generala este "Portretistica de-a lungul anilor"; are ca tema " Frida Kahlo". Coincidenta! din nou o artista cu un destin iesit din comun, cu o viata tumultoasa, cu implicari în viata politica a vremii, cu caderi fizice si psihice, cu un sfârsit tragic si mult prea devreme!
Nu mai stiu cum a evoluat sistemul învatamântului în România, însa comparând cu vremurile despre care eu îmi amintesc, sistemul în Germania este total diferit! Absolventii sunt mult mai bine orientati spre directia pe care doresc sa o urmeze. Si mai mult, nu sunt stressati cu tot felul de examene, care oricum reflecta prea putin realitatea. Trecerea dintr-un nivel în altul se face pe baza mediilor. Intrarea la facultate sau universitate se face pe baza examenului de Abitur si pentru a absolvi un Gymnasium ( a nu se confunda cu gimnasiul din România) nu este nevoie de meditatii, la nici o materie! De câte ori vorbesc cu cunostinte din România, acestea se vaita ca jumatati de salarii se duc pe meditatii, indiferent ca elevul este în clasa a IV sau a VIII sau a XII! A devenit o moda sau mai rau, o necesitate obligatorie! Din punctul meu de vedere: o mare porcarie!
Fetele mele au ajuns unde sunt pe propriile puteri si sunt mândra de rezultatele lor de pâna acum. Sunt alaturi de ele psihic si sper din suflet ca vor reusi sa încheie aceasta ultima etapa de elev, la fel de bine ca si pâna acum.

12 comentarii:

  1. Felicitari fetelor tale si mult succes in continuare!
    Esti o mamica mandra si ai si de ce sa fii asa!
    Cat despre invatamantul din Romania , sunt de acord cu tine ca este o porcarie, nu este altceva decat o afacere, intre profesorii(e adevarat ca au salariile foarte mici, insa ce vina au bietii parinti ) si elevi...
    Este un subiect vast si din pacate cu o intindere prea mare in invatamantul romanesc ca sa mai speram la o rezolvare a problemelor!
    Bafta fetelor tale!
    Duminica excelenta!

    RăspundețiȘtergere
  2. multumesc Tartoras! Multumesc, multumesc la fel!

    RăspundețiȘtergere
  3. Hallo Carmen,

    Pot sä inteleg cum iti merge. Si eu am Fetita la Gymnasium si stiu cum este . A mea este G8.
    Ii tin Pumnii la Fata ta sä scrie o Facharbeit super bunä.Ai Fete foarte bune.
    Cea micä cum se vede este foarte talentatä si ai de ce sä fii Mindrä pe ia. Pe amindouä.......
    Poti sä fii mindrä cä din Puterea proprie au reusit sä realizeze asta.
    Da si ele trebuie sä fie mindre cu Mama lor cä a fäcut tot posibilul.

    Vä doresc numai bine
    Cu drag Jacob

    RăspundețiȘtergere
  4. Hi Jacob,
    usor nu este dar, vom reusi, nu? si fetita ta si ale mele :-)
    Multumesc mult pentru complimente si gândurile bune. LG

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca invatamantul romanesc este o afacere, nu e pentru toti profesorii. Si nu din vina lor. Cea mai mare parte de vina o au parintii care nu au timp sa se ocupe de copii si cred ca pot rezolva totul cu bani. Vinovati sunt si copiii care sunt prea lenesi sa fie atenti la ora, daca tot le plateste mamica sau taticul orele particulare.

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Calator, eu nu am vrut sa jignesc sau sa acuz pe cineva! Am spus doar un adevar: toti elevii (cu pretentii) în România trebuie sa ia meditatii...Si nu pentru ca acei copii ar fi lenesi!Cât despre parinti, de ce trebuie sa-si ia timp sa faca lectiile cu copiii? ei lucreaza cel putin 8 ore si mai au si alte treburi casnice sa rezolve! La scoala trebuie asa mult exersat pâna când cel putin 60 procent de clasa sa poata sa faca lectii singuri.
    Eu nu sunt în masura sa dau solutii,sau sa gasesc vinovatii, daca exista vinovati... însa facând comparatie cu alte tari, numai în România copiii iau meditatii!
    (si eu am luat la mate, înainte de fiecare examen de treapta; si nu am fost niciodata nici lenesa si nici neatenta!)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ei, Carmen, felicitari pentru fetele tale, esti mandra de ele si ai de ce.. Sa aiba succes si sa-si urmeze drumul...


    Pe calator l-as contrazice un pic - ori nu are copii ori nu mai e in Romania. E mult de spus dar multi profesori - la materiile de baza - nu-si fac datoria in clasa. Exista deja mentalitatea: nu fac orele in clasa ca sa aiba copii la meditatie, sa le explice ceea ce nu au predat.
    Cat despre lenea elevilor.... Hai sa fim seriosi! E un argument pueril, cum ca sunt lenesi la ore pentru ca iau lectii particulare. Lectiile particulare completeaza lectiile de la ore, nu le inlocuiesc.

    Precum Carmen, si eu am facut meditatii, pentru treapta, bac, facultate. Adevarat, atunci se mai faceau si la scoala, acum se fac numai in particular.

    Fiica mea e a opta si e cam singura din clasa care nu face meditatii. Si i-a iesit semestrul asta 9,39, pe acolo, in conditiile in care de trei ori pe saptamana merge si la repetitiile de la Cor, nu mai spun cand are concerte...
    O sa mi se spuna ca situatia fiicei mele imi contrazice vorbele de mai sus. Asa o fi, nu stiu!

    RăspundețiȘtergere
  8. Carmen draga, ma bucur pentru Ana a ta! Si tu ai copil bun :-)
    Ceea ce am vrut eu aici sa spun este ca în Germania, Franta sau Italia, nu exista ideea sa faci meditatii! sub 10procente elevi au nevoie de ajutor la lectii; În România, e exact invers: doar 10 procente reusesc singuri!
    Toate cunostintele mele, dar absolut toate -peste 50persoane, povestesc despre faptul ca platesc meditatori la cel putin o materie, nu pentru ca le-ar fi lene sa-si ajute copilul lenes la lectii!
    Dar, cel mai tare m-a socat o prietena care a facut luni de zile naveta la sfârsit de saptamâna, Sibiu-Bucuresti, platind si pensiune câte o noapte, pentru ca fiica, eleva în cl.XII se pregatea pentru admiterea la arhitectura, si lua meditatii la un prof universitar! :-( E drept ca fiica a reusit. Si vreau sa mai adaug ca tatal este arhitect- de succes- si are un cabinet în care lucreaza si mama, si probabil va prelua fiica!

    RăspundețiȘtergere
  9. nu am vrut sa comentez, ca fiica-mea primeste meditatii la mate si fizica! Dar ai dreptate, toti copiii au nevoie de meditatii, daca vor sa treaca examenele! Si eu ma rog, de unde sa mai stiu sa fac ecuatii? cum sa-mi ajut copilul daca eu nu am exersat de pe vremea când eram eleva...si de atunci nici nu mi-a mai trebuit vreo data în viata!?! Asta e un alt aspect: cât din ceea ce trebuie sa învete este si de folos pentru viata ca adult?! Amar, învatamântul în România :-((

    RăspundețiȘtergere
  10. Uff, am uitat un timp sa ma uit la posibile raspunsuri. dar asa fac eu, mai citesc cu intarziere raspunsurile.
    Eu nu am facut meditatii. Aproape deloc. Doar cu 3 luni inainte de admiterea la facultate am facut gramatica pentru ca la liceu nu am avut in orar (am terminat mate-fizica, cu 7 ore de mate pe saptamana si 5 de fizica).
    In rest, am avut vointa si am invatat singura.
    Plecand de la experienta mea, am refuzat un timp sa fac meditatii ca profesor cu alti elevi, i-am incurajat sa lucreze singuri si sa vina la mine cand au nevoie de ajutor.
    Au preferat sa gaseasca alti profesori care sa le dea totul de-a gata.
    Ca profesor, spun ca e vina parintilor pentru ca nu ii verifica, nu le cer prea multe, "au incredere" in copii si apoi se trezesc cu surprize.
    Poate nu or fi toti la fel, dar din elevii mei, 80% intra in aceasta categorie.

    RăspundețiȘtergere
  11. Calatorule, felicitari pentru ceea ce ai realizat. Nu multi reusesc asa ca tine! Sincer RESPECT!

    RăspundețiȘtergere